Πανηγύρι του Αη – Συμιού

» Σήμερον είναι ημέρα της Πεντηκοστής. Το Μεσολόγγι σήμερον άγει όλως αρχαϊκήν κι επιβάλλουσαν εορτήν, πανήγυριν απ’ εκείνας, αι οποίαι καταντούν αναπόσπαστοι από τον τόπον εις τον οποίον τελούνται, κι ενέχουσιν όλα τα προσόντα του τόπου, εν τω οποίω εγεννήθησαν.»(ΑΝΔΡΕΑΣ ΚΑΡΚΑΒΙΤΣΑΣ)

Ενα αυθεντικό πανηγύρι με ιστορικό και θρησκευτικό χαρακτήρα που πραγματοποιείται από την ίδρυσης της Ιεράς Πόλης , σύμφωνα με τεκμηριωμένες ιστορικές μαρτυρίες, το μόνο αστικό πανηγύρι σε ολόκληρη τη χώρα.

Είναι το πανηγύρι των αρματωμένων ανδρών -που ντύνονται όπως οι παλαιοί κλέφτες και αγωνιστές- και των καβαλάρηδων, οι οποίοι ομαδικά ξεκινούν από το Μεσολόγγι και επισκέπτονται τον Αη Συμιό, προσκυνούν και γλεντούν όλη τη νύχτα για να επιστρέψουν την επόμενη ημέρα έφιπποι στην πόλη του Μεσολογγίου, παρελαύνοντας και γλεντώντας. Ένα στοιχείο του πανηγυριού αυτού, που διατηρείται έως σήμερα, είναι ο ήχος του ζουρνά και του νταουλιού, το οποίο μέσω της συμμετοχής των τσιγγάνων παρέμεινε ανόθευτο για να εκφράζει τον ηρωισμό και τη λεβεντιά των Μεσολογγιτών.

Ο εορτασμός αυτός συνηθιζόταν και στην Τουρκοκρατία. Με την ανοχή των Τούρκων, που είχαν επιτρέψει στους ραγιάδες την ελεύθερη τέλεση των πανηγυριών, οι Μεσολογγίτες συγκεντρώνονταν την Κυριακή της Πεντηκοστής στο μοναστήρι, εκκλησιάζονταν σε αυτό την Δευτέρα του Αγίου Πνεύματος, έψεναν ύστερα σφαχτά και ακολουθούσαν γλέντια, χοροί και ξεφαντώματα. Ο ξεσηκωμός είχε αναστείλει τη συνήθεια. Με την απελευθέρωση όμως, ξανάρθε στη ζωή με περισσότερη μάλιστα λαμπρότητα, γιατί ο χώρος του μοναστηριού είχε συνδεθεί στενά με την τοπική ιστορία.

Στο χώρο του μοναστηριού με τα πανύψηλα πλατάνια, κάθε παρέα έχει το δικό της προκαθορισμένο από χρόνια χώρο, όπου κρεμούν τα άρματα, αφού πρώτα προσκυνήσουν και προσευχηθούν στην εκκλησία. Ακολουθεί ολονύχτιο γλέντι με «αισυμιώτικα» τραγούδια και με τοπικούς χορούς. Αργά το βράδυ της επόμενης ημέρας, που και αυτή περνά με χορούς και τραγούδια, γίνεται θεαματική επιστροφή στο Μεσολόγγι και υποδοχή των αρματωμένων από πλήθος κόσμου που τους περιμένει στην είσοδο της πόλης. Το γλέντι συνεχίζεται, με ιδιαίτερα ενδιαφέρον στοιχείο το λεγόμενο «χορό του πεθαμένου», με θέμα το θάνατο και την ανάσταση ενός αρματωμένου.

Το πρωί της Δευτέρας, του Αγίου Πνεύματος, η μικρή καμπάνα του μοναστηριού τους καλεί όλους να συμμετάσχουν στην Αρχιερατική Θεία Λειτουργία με τη συμμετοχή των τοπικών, στρατιωτικών και πολιτικών αρχών. Επίσης, το πρωί της Δευτέρας τελείται Θεία Λειτουργία και στον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδας στην Κλείσοβα

Μετά την κατανυκτική λειτουργία, το πρωί όλοι μαζεύονται σιωπηλοί για το Μνημόσυνο των Εξοδιτών στον τόπο του μαρτυρίου, εκεί που είχαν συμφωνήσει να συγκεντρωθούν όσοι θα είχαν την τύχη να γλιτώσουν από την Έξοδο, εκεί που οι εχθροί, καλά πληροφορημένοι, τους περίμεναν για να τους αποτελειώσουν και όπου τώρα ένας πελώριος άσπρος Σταυρός υψώνεται στη μνήμη τους.

Ύστερα γυρίζουν στα στέκια τους στον περίβολο της Μονής και κάτω απ’ τα πλατάνια συνεχίζουν το γλέντι τους μέχρι το δειλινό, οπότε ετοιμάζονται για το γυρισμό στην πόλη του Μεσολογγίου το βράδυ. Το βράδυ το πανηγύρι συνεχίζεται. Μετέχει πλήθος κόσμου όχι μόνο από το Μεσολόγγι αλλά απ’ όλη την Ελλάδα.

Την Τρίτη γιορτάζει η Αγία Τριάδα, το ιστορικό εκκλησάκι της θρυλικής Κλείσοβας. Νωρίς το απόγευμα, αρματωμένοι και οι επισκέπτες διασχίζουν με γαΐτες και πριάρια τη χιλιοτραγουδισμένη λιμνοθάλασσα και βγαίνουν στο νησάκι της Κλείσοβας για να ανάψουν το κεράκι τους και να προσευχηθούν. Το απόγευμα, στο Μνημείο των Πεσόντων τελείται επιμνημόσυνη δέηση και γίνεται κατάθεση στεφάνων από τις τοπικές αρχές.

Ακολούθως όλες οι παρέες των πανηγυριστών συνεχίζουν το γλέντι τους στα στέκια τους στην πόλη έως τα ξημερώματα της Τετάρτης.Κάπου εκεί τελειώνει το μοναδικό και ωραίο εθνικό-θρησκευτικό πανηγύρι του Άη-Συμιού, με τους πανηγυριστές να αποχαιρετίζονται με το τραγούδι:

«Πάλε καλές αντάμωσες,

πάλε ν’ ανταμωθούμε

στον Άη – Συμιό, στον πλάτανο

και στην κρύα βρυσούλα…»

(Οι φωτογραφίες είναι σημερινές και τραβήχτηκαν πριν λίγο)

About these ads
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.